به گزارش قدس آنلاین، سامانه ارتقای یافته فرصت شغلی با عنوان جستوجوی شغل در دولت سیزدهم در تاریخ ۱۸ تیرماه رونمایی شد.
معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام به طراحی و ارتقای سامانه جستوجوی شغل با هدف کاهش زمان و هزینههای جستوجوی شغل، بهبود و انسجام در عملکرد کاریابیها و در نهایت رشد نرخ اشتغال کشور و افزایش رضایتمندی ذینفعان کرده است.
در این سامانه کاریابیها، کارفرمایان و کارجویان میتوانند ضمن ایجاد پنل کاربری و ثبت دادههای لازم از خدمات سامانه در زمینه معرفی فرصتهای شغلی، شناسایی افراد آماده به کار و تطبیق شغلی بهرهمند شوند. بر این اساس، شفافیت و پویایی در بازار کار ثبت میشود و سیاستگذاری بهتر و بهبود عملکرد بازیگران حوزه بازارکار را به دنبال خواهد داشت.
این سامانه بر بستر فضای مجازی، فرصتی است تا رضایت مندی استفاده کنندگان از خدمات کاریابی افزایش یافته و موجبات کاهش هزینه های جستجوی مشاغل، بهبود عملکرد دفاتر کاریابی و … را به همراه دارد.
این سامانه به آدرس https://shoghl.mcls.gov.ir/portal از بخشهای جستجوی نیروی کار، جستجوی فرصتهای شغلی، ورود و ثبت نام کارجو، ورود و ثبت نام کارفرما، ورود کاریابی و لیست کاریابیها تشکیل شده است.
راهاندازی این سامانه یکی از وعدههای حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود؛ البته بخش خصوصی از مدتها پیش چنین سامانههایی را با ویژگیهای متنوع راه اندازی کرده بود.
این سامانه اکنون به درگاهی برای ثبت نیروی کار و فرصت شغلی مورد نیاز تبدیل شده تا هم کارجویان با مراجعه به سامانه و ثبت نام در آن، کار مورد نظر را پیدا کنند و هم کارفرمایان برای تامین نیروی مورد نیازشان، اطلاعات خود را همراه با درخواست نیروی کار به ثبت برسانند.
طبق آخرین گزارش سامانه جستجوی شغل، یک هزار و ۳۹۳ کارجو به صورت مستقیم وارد سامانه شدند و اقدام به جستجوی شغل کرده اند و هفت هزار و ۸۲۱ ثبت نام نیز توسط کاریابی ها به ثبت رسیده است. در این سامانه بیش از ۶۰ هزار فرصت شغلی و بیش از هفت هزار عنوان شغلی در یک ماه ثبت شد.
سامانه جستجوی شغل از سامانههای راهاندازی شده فعال توسط وزارت کار است که از دو بخش جستجوی نیروی کار و فرصت شغلی تشکیل شده و کارفرما، کارجو و کاریابی را به هم متصل می کند.
بر این اساس کلیه متقاضیان جویای کار میتوانند با ثبت نام، تکمیل پروفایل شغلی و جستجو در فرصتهای شغلی موجود در سامانه جستجوی شغل و از طریق دفاتر کاریابی به کارفرمایان معرفی و مشغول به کار شوند.
سامانه جستوجوی شغل قسمتهای مختلفی مانند رزومه ساز آنلاین دارد و تمامی مراحل قابلیت پیگیری برخط دارد که درخواست داده شده در چه مرحلهای است و امکانات زیادی دارد که کاملا برای بازار کار قابل استفاده است.
کاهش هزینه های جستجوی شغلی، ایجاد پویایی در بازارکار (اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان)، رضایتمندی مخاطبان و در نهایت بهبود عملکرد دفاتر کاریابی از نتایج و پیامدهای استقرار و بهره برداری کامل از این سامانه می باشد.
با توجه به اینکه سامانه جستجوی شغل به عنوان یک پنجره واحد فهرست کلیه کاریابیها را نیز در اختیار قرار میدهد، فرصت مناسبی برای استفاده کارجویان از خدمات کاریابیها و کاهش زمان و هزینه جستجوی شغل است؛ این سامانه یکی از راههای بهبود عملکرد کاریابیها در زمینه اعلام فرصتهای شغلی و ارتباط با کارفرمایان و کارجویان است.
در همین راستا ضرورت دارد مدیران دفاتر کاریابی داخلی در خصوص بهره برداری کامل از “سامانه جستجوی شغل” اهتمام لازم را به عمل آورند. ملاک فعال بودن دفاتر مشاوره شغلی و کاریابی داخلی بر اساس آمار عملکرد استخراج شده از “سامانه جستجوی شغل” است.
نظر شما